knoppen

Bel mij

Als u uw naam en nummer hieronder invult, bel ik u zo spoedig mogelijk terug.


Burnout en werkstress



Een burnout krijg je niet zomaar, dat bouw je op. Misschien is dit proces binnen uw organisatie al aan de gang. Vaak zijn mensen zich niet eens bewust van toenemende en langdurige stress, omdat de stressfactoren (oftewel stressoren) niet herkend worden.

Bekende werkgerelateerde stressoren zijn:  tijdsdruk  onduidelijke taakomschrijving  te veel verantwoordelijkheden  te hoge werkbelasting  geen match tussen aanleg/niveau en taken/verantwoordelijkheden  onvoldoende beloning  machteloosheid, geen invloed op eigen werkomstandigheden  veranderingen  een falende leidinggevende  ontbrekende steun van anderen  baanonzekerheid  openbaar optreden  zinloze activiteiten  te weinig informatie  haast onmogelijke combinatie van werk en privé  fysieke belasting  onhaalbare doelen  tegenstrijdige opdrachten, de onmogelijke opdracht  geen perspectief  prestatiebeloning  onderwaardering  werk van zieke of afwezige collega's erbij krijgen, geen vervanging  ongezonde werkomgeving (lawaai, stof, slechte airco)  pesten  onderlinge concurrentie  te lange werktijden  ongewenste intimiteiten  verlies van status  discriminatie  slecht gereedschap, slechte hulpmiddelen (verouderde pc's)

Hoe herkent u een naderende burnout / te hoge werkstress bij uw medewerkers?

  • Vraag in een functioneringsgesprek naar de hersteltijd na het werk. Is die langer dan een uur?
  • Is de medewerker snel geïrriteerd, fel in discussie, onvriendelijk in de omgang of afwijzend?
  • Slaat uw medewerker wel eens pauzes over?
  • Doet hij/zij meer dan er gevraagd wordt of nodig is? Perfectionistisch?
  • Heeft de medewerker last van vergeetachtigheid of concentratieproblemen?
  • Kan hij/zij niet tegen lawaai of (vrolijke) drukte?
  • Geeft uw medewerker signalen af over werkdruk, controleverlies of machteloosheid?
  • Slaapt de medewerker slecht?

  • Als het antwoord op bovenstaande vragen 'ja' is, dan kunnen dat tekenen zijn van een naderende burnout. Verwacht niet dat de medewerker zelf maatregelen neemt tegen een naderende burnout, dat is niet waarschijnlijk. Sterker nog, dat is zelfs één van de kenmerken. U kunt er vaak wel iets aan doen. Resultaat: fijner werkklimaat en minder uitval.

    Van werkstress naar werkplezier!


    Wat kunt u doen als werkgever? Behalve Burnout Beleid inschakelen:

  • Laat uw medewerker een vragenlijst invullen (bijvoorbeeld in een medisch preventieprogramma van uw Arbodienst) en bespreek de resultaten.

  • Begin een gesprek met uw medewerker en maak samen een inventarisatie van taken die hem/haar energie kosten en zaken die energie geven. Is daar een balans in? Zo niet, maak dan samen een plan van aanpak om de balans te herstellen.

  • Een andere goede start is een gesprek met uw medewerker over de vraag 'waar krijg je energie van?'. Een goede vervolgvraag is 'waar kunnen we dat in jouw werk verbeteren?'.

  • Begin een gesprek met de vraag naar wat hij/zij wilt, welke doelen hij/zij heeft. Maak vervolgens samen een plan van aanpak en kijk zelf waar u hem/haar daarin kunt ondersteunen.

  • Schakel hulp in van de bedrijfsarts, een coach, of een andere professional om u te helpen met een plan van aanpak of met de begeleiding van uw medewerker. Zoals Burnout Beleid.

  • Burnout Beleid is onderdeel van
    Bureau Kat de Beer

    IBAN NL30 INGB 0007 7901 32
    KvK 68083491

    Algemene voorwaarden (PDF)
    Privacyverklaring (PDF)
    Klachtenregeling (PDF)
    Visie (PDF)
    Index

    Voorbeeld

    Rapportage

    Contact

    • Telefoon
      06207 112 59
    • E-mail:
      info@burnoutbeleid.nl
    • Postadres:
      Mennonietenkerkstraat 7
      9981BB Uithuizen